Followers

05 Mac 2010

Masalah komputer?jangan panik....

Assalamualaikum buat saudara ku sekalian...
Kali ini saya nank memebincangkan tentang masalah yang sering kali dihadapi oleh hampir kebanyakan pelajar-pelajar bila memiliki komputer.Perkara pertama yang perlu anda ketahui apabila komputer menghadapi masalah ialah "Jangan Panik".Setiap manusia dianugerahkan oleh ALLAH S.W.T pelbagai sifat samaada baik atau buruk,tetapi salah satu sifat yang perlu kita ketahui yang ada dalam diri kita adalah "sifat ingin tahu".Kadang-kadang ia menjadi benda baik dan sebaliknya.Jadi,apa yang saya nak tekankan disini ialah seseorang mesti ada sifat ingin tahu terhadap benda yang mereka miliki termasuklah komputer.Jadi,kepada mereka yang baru atau memiliki komputer,anda digalakkan menerokai dan memahami asas-asas yang perlu kita ketahui,sekurang-kurangnya ia dapat membantu kita bila komputer menghadapi.
Bila komputer menghadapi masalah anda janganlah cepat panik dan mula mencari penyelesaian sendiri tanpa mengetahui sebab-sebab yang memyebabkan kerosakan tersebut.

Pertama sekali kita perlu menyiasat dari mana datangnya masalah tersebut.Jika kerosakan tidak melibatkan masalah Windows atau Boot(komputer boleh dihidupkan dan skrin terpapar),anda boleh cuba dengan menyiasat dengan membuat imbasan menerusi alatan yang tersedia dalam Windows.


Run a Diagnostic Report
  1. Open the command prompt by clicking the Start button, All Programs, Accessories, and then Command Prompt.
  2. Type perfmon /report in the command prompt and then press Enter.
  3. Your computer will monitor itself and collect diagnostic information for 60 seconds.
Hint: If a problem only occurs when you do something, do that “something” while it’s collecting data so that it shows up in the report.
  1. Once it’s done collecting diagnostic information it’ll write up a report like the one shown below.
Reading a Diagnostic Report
The diagnostics report will show any obvious hardware or software problems on your computer. If any problems are found they’ll show up in the Warnings section. It’s up to you to get the problem fixed though.
You can drill down into the report to look at all the details by clicking CPU, for instance, and then click Process to see what processes or programs were taking up the most CPU time during the test.
If the diagnostic test comes back with no problems it doesn’t mean there’s nothing wrong with your computer. The diagnostics test will only find obvious problems. You might have to get a computer technician to look at you computer and figure out what’s going on.
>>>>>Biasanya pelajar perempuan mudah berasa panik apabila komputer mereka menghadapi masalah berbanding pelajar lelaki,tanpa teragak-agak mereka terus membawa komputer mereka ke kedai walaupun masalah yang dihadapi adalah kecil dansanggup melaburkan wang dengan banyak dan tidak setimpal, sedangkan mereka boleh menyelesaikannya sendiri.
Jadi nasihat saya kepada saudara dan saudari sekalian,jangan mudah panik dan kalau boleh cuba untuk bertenang kerana setiap masalah pasti ada penyelesaian dan pada masa yang sama kita mencari penyelesaian yang sesuai dan berbaloi.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan